Tento materiál je určen především k rychlé orientaci v problematice. Právně závazné znění těchto
vyjádření najdete ve sbírce zákonů.
Informace vychází z VYHLÁŠKY č. 27/ 2016 Sb. ze dne 21. ledna 2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění vyhlášky č. 270/2017Sb., vyhlášky č. 416/2017 Sb., vyhlášky č. 244/2018 Sb., vyhlášky č. 196/2019 Sb. a vyhlášky č. 248/2019 Sb.)
- Plné znění vyhlášky č. 27/2005 Sb. ve znění platných předpisů naleznete zde: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-27
- Upřesnění a podmínky některých často využívaných opatření:
PEDAGOGIKÁ INTERVENCE v Doporučení ŠPZ
- Je možné ji doporučit od 2. stupně PO výše.
- Slouží k podpoře vzdělávání žáků se SVP, kde je třeba kompenzovat nedostatečnou domácí přípravu za předpokladu, že se jedná o žáky se zátěžovou rodinnou anamnézou, případně o žáky s odlišným sociokulturním prostředím.
- Je prioritně hrazena z projektů/šablon škol (v tomto případě škola nemá nárok na finance z Doporučení ŠPZ).
- Pedagogickou intervenci je nutno vždy prokonzultovat se ŠPZ.
- Definice pedagogické intervence a předmětu speciální péče – viz příloha č. 1 citované vyhlášky.
Pedagogická intervence
Předmět speciálně pedagogické péče
Kdo učí:
pedagogický pracovník školy
je zajišťován pedagogickými pracovníky školy s rozšířenou kompetencí pro oblast speciální pedagogiky, speciálními pedagogy nebo psychology školy nebo školského poradenského zařízení
Náplň:
slouží zejména k podpoře vzdělávání žáka ve vyučovacích předmětech, kde je třeba posílit jeho vzdělávání, případně ke kompenzaci nedostatečné domácí přípravy na výuku
je zaměřen na nápravy např. v oblasti logopedických obtíží, řečové výchovy, specifických poruch učení, rozvoj grafomotorických dovedností, rozvoj vizuálně percepčních dovedností, zdravotní tělesné výchovy, na nácvik sociální komunikace ……
Počty žáků:
Max. 6 žáků ve skupině
Max. 4 žáci ve skupině
Nad rámec rozvrhu (doučování).
Možno nahradit část předmětu (reedukace).
INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN v Doporučení ŠPZ
- 3, § 4 a § 15 viz vyhláška č. 27/ 2016 Sb. ve znění platných předpisů.
- Cílem tohoto opatření je snížení administrativní zátěže škol, nesmí však být na úkor vzdělávání žáků se SVP. Pokud není IVP v Doporučení ŠPZ, může si škola (a nemusí) zpracovat jakýkoli vzdělávací program na konkrétního žáka, který však z Doporučení ŠPZ vychází a to za předpokladu, že s tímto programem seznámí zákonné zástupce. Zde opět doporučujeme konzultaci se ŠPZ.
- Nyní individuální vzdělávací plán ŠPZ zpravidla nedoporučuje a to za předpokladu, že v Doporučení ŠPZ dojde k jasné specifikaci vzdělávání žáka a současně má škola vzdělávání žáků se SVP upraveno v samostatné sekci ŠVP.
- Je-li po konzultaci se školou IVP naší poradnou doporučeno (ve výjimečných případech) dále platí, že je povinnost jednou ročně IVP vyhodnotit.
- Formulář IVP - příloha č. 2 viz vyhláška č. 27/ 2016 Sb. ve znění platných předpisů.
ASISTENT PEDAGOA v Doporučení ŠPZ
- 5 viz vyhláška č. 27/ 2016 Sb. ve znění platných předpisů.
- Ruší se možnost získat asistenta pedagoga do třídy, ve které je vzděláváno více než pět žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Vyhláška už nebude specifikovat počty hodin nepřímé pedagogické činnosti asistentů pedagoga – toto je nyní v kompetenci školy.
- Podle 17 se také mění maximální počet pedagogických pracovníků ve třídě – maximální počet je 3.
- Financování asistentů pedagoga ve speciálních školách a třídách (školách a třídách zřizovaných podle §16, odstavce 9 školského zákona) – tyto asistenty od 1. ledna 2020 už není možné platit ze systému podpůrných opatření. Příloha č. 1 – přehled podpůrných opatření 1.8.(viz vyhláška).
FINANČNÍ NÁROČNOST v Doporučení ŠPZ
- NFN (normovaná finanční náročnost).
- V Doporučení ŠPZ se může objevit PNFN (podmíněná normovaná finanční náročnost).
- Výhoda PNFN - např. ve třídě máte více žáků s nárokem na asistenta pedagoga, žák na kterého jste čerpání AP využívali, se odstěhuje, ukončíte čerpání v matrice. Nemusíte již na dalšího žáka žádat o změnu Doporučení ŠPZ ve smyslu změny financování, ale postačí v matrice změnit čerpání u stávajícího žáka. Tuto novou možnost čerpání si škola hlídá sama.
- Škola se nyní může sama rozhodnout, zda bude či nebude žádat o normovanou finanční náročnost pro jednoho konkrétního žáka, pozor ale na neoprávněné čerpání.
- Přehled PO, která lze čerpat z PNFN : Předmět pedagogické péče, Pedagogická intervence, Asistent pedagoga, Psycholog, Speciální pedagog, Pomůcky.
POMŮCKY v Doporučení ŠPZ
- Pomůcky do 500 korun škola hradí ze svých zdrojů.
- Objevuje se nová kategorie pomůcek “univerzální pomůcky“. Rozumí se jimi takové pomůcky, které jsou využitelné pro žáky napříč různými typy postižení.
VYHODNOCENÍ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ týkající se Doporučení ŠPZ
- 22 viz vyhláška č. 27/ 2016 Sb. ve znění platných předpisů
- Škola efektivitu podpůrných opatření sleduje průběžně. Pokud jsou opatření nedostačující, konzultuje tuto skutečnost s ŠPZ ihned.
- I nadále škola a ŠPZ společně vyhodnocují nastavená podpůrná opatření (součinnost ŠPZ a školy).
- Doporučení ŠPZ má platnost na 2 roky (v odůvodněných případech na 4 roky). Před koncem platnosti Doporučení ŠPZ probíhá jejich vyhodnocení.
- Datem vyhodnocení se ve formuláři Doporučení ŠPZ myslí „Termín nového posouzení“.
- Na rozdíl od předešlých let, nyní probíhá vyhodnocení PO po 1 roce pouze v případě, že se jedná o tato podpůrná opatření: IVP, AP, další pedagog.
- ŠPZ nemá povinnost hlídat ukončení doby platnosti doporučení.
!!! POZOR !!!
- ŠPZ neposkytne poradenskou službu směřující k zjišťování SVP nebo mimořádného nadání žáka, je-li platné dříve vydané doporučení (zamezí se tak zákonným zástupcům poradenská turistika).
- Pokud však u žáka dojde ke změnám vzdělávacích potřeb, nové Doporučení může vydat ŠPZ i před vypršením doby Doporučení předchozího (§ 15 viz vyhláška 27/ 2016 Sb. ve znění platných předpisů).
Přehled zkratek použitých v textu:
PO
Podpůrná opatření
SVP
Speciální vzdělávací potřeby
IVP
Individuální vzdělávací plán
ŠPZ
Školské poradenské zařízení (PPP a SPC)
ŠVP
Školní vzdělávací program
ŠPP
Školní poradenské pracoviště
PPP
Pedagogicko-psychologická poradna
SPC
Speciálně pedagogické centrum
AP
Asistent pedagoga
NFN
Normovaná finanční náročnost
PNFN
Podmíněná normovaná finanční náročnost