Velmi často rodiče používají výraz „naše dítě je hyperaktivní“.
Přitom je dítě pouze méně klidné nebo má specifické osobnostní vlastnosti. Obzvláště u malých děti je syndrom ADHD obtížně rozlišitelný, proto jej není vhodné diagnostikovat před 7 rokem věku. Je také nutné odlišit syndrom ADHD od „pouhého zlobení“, které může souviset např. s nesprávnými výchovnými postupy (týká se zejména dětí, kterým rodiče nenastavují hranice nebo jsou ve výchově nedůslední), ale také s ambicemi rodičů u dětí, jejichž možnosti a schopnosti neodpovídají očekávaným nárokům.
Je třeba si uvědomit, že syndrom ADHD je vrozená či raně získaná neurovývojová porucha, při které dochází k odlišnému nebo opožděnému rozvoji některých částí mozku. Jedná se o tu část, která je zodpovědná za seberegulaci. Porušování pravidel tak souvisí s impulzivitou, je bezmyšlenkovité. Děti nejednají záměrně ani promyšleně s cílem někoho nebo něco poškodit. Mají naopak velké potíže s udržením či kolísáním pozornosti. Rychle ztrácejí zájem, na neúspěch často reagují nepřiměřeně. U některých do popředí vystupuje hyperaktivita, a to nejen ve formě nadměrného pohybu, ale i nadměrné či nepřiměřené hlasové aktivity. Opačným rysem může být taktéž hypoaktivita, kdy jsou děti ve svých reakcích velmi pomalé až těžkopádné. Diagnostika by ideálně měla probíhat ve spolupráci několika odborníků – psychiatr, neurolog, psycholog, pedagog.
Literatura a náměty k procvičování:
Carter, Cheryl R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole. Portál, 2014
Diestlerová, Petra. Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti. Portál, 2012
Janečková, Daniela. Podej mi ruku: (činnosti pro neklidné dítě a jeho rodiče): metodická příručka pro učitele a rodiče. Pedagogické centrum, 1997
Jucovičová, Drahomíra a Žáčková, Hana. Metody práce s dětmi s LMD především pro učitele a vychovatele. D & H, 2003
Jucovičová, Drahomíra a Žáčková, Hana. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině: základní projevy ADHD, zásady výchovného vedení, působení relaxačních technik, dospívání hyperaktivních dětí. Grada, 2010
Kolátorová, Zuzana. Neklidné dítě ve třídě a ve školní družině. Lumen Vitale - Centrum vzdělávání, 2011
Laniado, Nessia. Máte neklidné dítě?. Portál, 2004
Michalová, Pešatová. Hyperkinetické poruchy a jejich dopad na školní úspěšnost. Technická univerzita v Liberci, 2012
Michalová, Zdeňka. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Portál, 2012
Munde, Arcelus. Porucha pozornosti a hyperaktivita. Portál, 2008
Prekop, Jirina a Schweizer, Christel. Neklidné dítě: Rádce pro zneklidněné rodiče. Portál, 1994
Rief, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Portál, 2010
Žáčková, Hana a Jucovičová, Drahomíra. Máte neklidné, nesoustředěné dítě?: metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro rodiče a vychovatele. D + H, 2007
Žáčková, Hana a Jucovičová, Drahomíra. Relaxace nejen pro děti s ADHD: máte neklidné, nesoustředěné dítě?. D + H, 2008
Žáčková, Hana a Jucovičová, Drahomíra. Relaxace nejen pro děti s LMD. D & H, 2003
Jirků, Tomáš. Fabián a strašidla: [pohádková kniha pro děti s úkoly rozvíjejícími pozornost]. Computer Press, 2006
Lokšová, Lokša. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Portál, 1999
Medina, John. Pravidla mozku: nejnovější vědecké poznatky pro úspěch v práci, doma i ve škole. BizBooks, 2012
Michalová, Zdeňka. Pozornost: cvičení na posilování koncentrace pozornosti. Tobiáš, 2013
Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997
Pozornost, orientace, zraková percepce. Praha: Raabe, 2012
Koncentrace pro předškoláky. 1. české vyd. Praha: Svojtka & Co., 2009
Zábavné úkoly pro prvňáčky. Pozornost, paměť. Praha: Svojtka & Co., 2009
Michalová, Zdena. Shody a rozdíly. Tobiáš
Ucelené řady pracovních listů:
Kuliferda – tyrkysová edice – pracujeme s předškolákem s ADHD
Pozornost a soustředění
Chování a prožívání
Hyperaktivita a impulzivita
Komunikace, řeč a myšlení
Relaxační metody
Vybrané možnosti podpory
Kuliferda – fialová edice – pracujeme se školákem s ADHD v mladším školním věku
Věcné učení
Sociální kompetence
Čtení
Psaní
Počítání
Příprava na výuku vyjmenovaných slov
Zpracovala: PhDr. Martina Švancarová