Děti stejného věku se mohou více či méně lišit ve fyzické vyspělosti i v kognitivních (rozumových) předpokladech, obecně ve zralosti (připravenosti) pro zahájení školní docházky.
U školní zralosti jde o dosažení takového stupně vývoje, aby dítě bylo schopno se bez obtíží účastnit vzdělávání ve škole. Podpora může probíhat jak v rodinném prostředí (dostatečné množství adekvátních podnětů), tak i v mateřské škole, která nabízí cílený rozvoj ve všech potřebných oblastech.
Oblasti, které v rámci vyšetření připravenosti na školu posuzujeme, jsou: úroveň motoriky a grafomotoriky, zrakové vnímání, sluchové vnímání, vnímání prostoru a času, základních matematických přestav, řeči a myšlení, sociální dovednosti, úroveň sebeobsluhy a pracovní předpoklady. Je potřeba posoudit, které schopnosti a dovednosti jsou na dobré úrovni, co vše již dítě zná a umí a které z funkcí nejsou plně rozvinuty. Pokud nejsou rozvinuty funkce ve více oblastech, může být adaptace na školní prostředí ztížená, pro dítě mohou být úkoly a požadavky ve škole příliš těžké a bude mít potíže s jejich zvládnutím. Posouzením školní zralosti předcházíme možnému selhávání žáka ve škole.
Normal 0 21 false false false CS X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normální tabulka"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman",serif;}
Pracovní sešity
celkový rozvoj
Bednářová, Jiřina. Mezi námi předškoláky: všestranná příprava dítěte do školy pro děti od 3 do 5 let. Edika, 2015
Bednářová, Jiřina a Šmardová, Vlasta. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Computer Press, 2010
Ebbert, Birgit. 100 věcí, které by měl znát každý předškolák. Computer Press, 2011
Grez, Marcela. Úkoly pro pilného předškoláčka. Psaní. Sun, 2013
Košková, Dagmar a Dvořák, Jiří. Hrajeme si s králíčkem: ze školky do školy: veselé omalovánky pro předškoláky: abeceda, barvy, číslice, hodiny. Svojtka & Co., 2012
Petrošová, Kateřina. Domácí pracovní sešit - předškoláci: příprava k zápisu do školy: kreslení, příprava na psaní, přemýšlení a mluvení. Sun, 2013
Tetourová, Marie. Ottova velká kniha. Předškolák. Ottovo nakladatelství, 2015
Barvy a tvary: co mám umět, než půjdu do školy: [zábavné úkoly pro předškoláky]. Fragment, 2014
Encyklopedie předškoláka: všechno, co musím vědět, než půjdu do školy. Svojtka & Co., 2014
Já budu školák: příprava do školy. Svojtka & Co., 2011
Obrázkové hry pro volné chvíle. Svojtka & Co., 2014
Praktický kurz přípravy do školy. Svojtka & Co., 2012
psaní, grafomotorika
Bednářová, Jiřina. Jak se pastelky učily kreslit: grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 2,5 do 4 let. Edika, 2012
Coupe, Peter. Domalovánky: vezměte si pastelku a domalujte obrázky!. Svojtka & Co., 2012
Hegerová, Vendula. Kulíšková písanka: jednoduché kreslení pro předškoláky od 5 let. Pierot, 2012
Loose, Piekert, Diener. Grafomotorika pro děti předškolního věku: cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Portál, 2011
Nevěčná, Alena a Nevěčný, Jiří. Hrátky s tužkou. Grada, 2012
Nevěčná, Alena a Nevěčný, Jiří. Zábavné psaní. Grada, 2012
Kreslím a učím se: 2-3 roky. Svojtka & Co., 2014
Kreslím a učím se: 3-4 roky. Svojtka & Co., 2014
Kreslím a učím se: 4-5 let. Svojtka & Co., 2014
Kreslím a učím se: 5-6 let. Svojtka & Co., 2014
Píšu a mažu - učím se kreslit: předškolákova první cvičebnice. Sun, 2013
Píšu a mažu - učím se psát: předškolákova první cvičebnice. Sun, 2013
První úkoly. Učíme se vyprávět, číst a psát. Svojtka & Co., 2013
Příprava na psaní: omalovánky: brzy půjdu do školy: procvičování jemné motoriky. Grada, 2012
Psaní: cvičebnice předškoláka. Sun, 2013
Testy pro předškoláky a malé školáky: připravujeme ruku pro psaní. Svojtka & Co., 2007
matematika
Bednářová, Jiřina. Předčíselné představy. PPP Brno
Michalová, Zdeňka. Do školy s Tobiášem: pracovní sešit pro rozvoj početních představ, zrakového vnímání a grafomotoriky. Tobiáš, 2007
Michalová, Zdeňka. Připravujeme se do školy: pracovní sešit pro rozvoj početních představ, zrakového vnímání a grafomotoriky. Tobiáš, 2012
Michalová, Zdeňka. Připravujeme se do školy: pracovní sešit pro rozvoj početních představ, zrakového vnímání a grafomotoriky. Tobiáš, 2012
Penner, Angelika. Připravuji se do školy - hrajeme si s čísly a obrázky: pro předškoláky. Svojtka & Co., 2014
Kolbábková, Helena et al. Vesele do školy: na školu jsme připraveni!. Brno: MC nakladatelství, 2000
Van Gool a Lefèvre. Nauč se počítat: učíme se počítat se Sněhurkou a trpaslíky. Svojtka & Co., 2002
Čísla a počítání: matematika: ve školce 4-5 let. Egmont, 2012
Předmatematické myšlení a poznávání přírody. Praha: Raabe, 2012
Na rozvoj některých funkcí je možné dítě přihlásit do primárně preventivních programů určených pro děti v předškolním věku. V naší poradně nabízíme individuální program KUPREV, MAXÍK, Kurz k odstranění grafomotorických potíží nebo skupinový program KUMOT.
http://www.opppvyskov.cz/index.php/services/projects
Také mateřské školy často rodičům nabízí Edukativně-stimulační skupinky, které jsou vhodné pro rozvoj jednotlivých oblastí.
Zpracovala Mgr. Monika Masaříková